hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 01-11-2019



Goederentreinen in 2025 bijna allemaal 'stiller'

Bron: ProRail



Het goede nieuws: in 2025 zijn haast álle goederentreinen in Nederland geluidsarm. Dat gaat flink wat geluidsoverlast schelen langs met name de Brabantroute en de Betuweroute. Het slechte nieuws? Op het gebied van trillingen zijn ProRail, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en onderzoekers nog lang zover niet.

Dat zei Chiel Roovers, teamleider Omgevingseffecten bij ProRail woensdag tijdens het SpoorPro Seminar Trillingen en Geluid in het Amersfoortse Railcenter. "Met het bestrijden van geluidsoverlast lopen we veertig jaar voor op trillingoverlast. Met trillingen zijn we nog in de onderzoeksfase. We proberen te weten te komen hoe trillingen in en rond het spoor werken. En RIVM onderzoekt wat de impact op mensen is. Zodra daar meer over bekend is, kan het ministerie normen stellen, geld reserveren en duidelijkheid geven. Dat duurt echter nog wel enkele jaren."

Bemiddelen
Roovers begrijpt dat het geduld van de anderhalf miljoen mensen die op driehonderd meter van het spoor wonen danig op de proef wordt gesteld. "Het liefst zouden we de problemen morgen oplossen, maar het ontbreekt aan kennis, regels en geld. Op dit moment kunnen we alleen op basis van proeven proberen de huidige situatie op plekken waar de overlast het grootst is te verbeteren."

Experimentele maatregelen
Roovers noemt experimentele maatregelen als under sleeper pads, dempend materiaal in het spoorgrind (ballast) zoals durflex en trillingsschermen die momenteel worden getest. Daarbij moeten de belangen van omwonenden en die van vervoerders tegen elkaar worden afgewogen. "En ik blijf erbij dat spoorgoederenvervoer een duurzame vervoersmethode is, die ruimte verdient om te groeien, maar dat moet goed in balans zijn met de leefbaarheid voor omwonenden."


Deel dit artikel:                   





Vijftig nieuwe waterstofbussen in het openbaar vervoer
Nieuwsbericht
Verdubbeling investeringen in innovatie naar 4,9 miljard euro
Nieuwsbericht
Rijksbrede inkoop: duurzaam, sociaal en innovatief
Nieuwsbericht
Allego betreedt Scandinavische markt met High Power Charging-oplossingen tot 350 kW
Nieuwsbericht
Kabinet neemt extra maatregelen voor klimaatdoelen
Nieuwsbericht
Klimaat- en Energieverkenning 2019
Document
Siemens en VDL geven vorm aan toekomstige technologie voor elektrisch laden
Nieuwsbericht
Verkenning windenergie Westpoort en Roodehaan
Nieuwsbericht
KVGN wordt dé belangenbehartiger van de gaswaardeketen in Nederland
Nieuwsbericht
Kabinet onderzoekt opties financiering investeringsagenda TenneT
Nieuwsbericht
Nieuwe uitgave Smart Charging Guide: elektrische auto's slim en duurzaam opladen, hoe doe je dat?
Nieuwsbericht
TenneT op schema met energietransitie
Nieuwsbericht
Klimaatakkoord maakt halvering CO2-uitstoot haalbaar en betaalbaar
Nieuwsbericht
Raad van State: Windpark N33 mag er komen
Nieuwsbericht
Eerste Wintrackmast in Zeeland geplaatst
Nieuwsbericht
Eerste kabel voor aansluiting windparken op zee Borssele bereikt kust
Nieuwsbericht
Windparken aangesloten met verbindingen met hoogste capaciteit ter wereld
Nieuwsbericht
Lievense Holding investeert in energietransitie met Petersburg Consultants
Nieuwsbericht
Kolencentrale Hemweg volgend jaar dicht
Nieuwsbericht
Gasinfrastructuur helpt energietransitie te versnellen
Nieuwsbericht
Vooral meer groene stroom uit zon
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
Rijksoverheid investeert grootschalig in laadpunten elektrisch vervoer
Nieuwsbericht


[Banners]