hierbenik2
Nieuwsbericht | Datum: 06-06-2019



Zelfrijdende auto's in de stad stap dichterbij




Resultaten Europees project MAVEN bewijzen voordelen van geautomatiseerde voertuigen

Tijdens het ITS European Congress 2019 in Eindhoven presenteerde Dynniq vandaag de resultaten van het Europese MAVEN-project. De conclusies leveren het bewijs dat de verwachte voordelen van geautomatiseerde voertuigen op het gebied van veiligheid, doorstroming en duurzaamheid inderdaad behaald kunnen worden. De drempel voor de invoer van zelfrijdende auto's in de stedelijke omgeving is hiermee verkleind.

Verhogen veiligheid en efficiency van het verkeer
Dynniq is de projectcoördinator van het Europese consortium dat de afgelopen 3 jaar aan het project heeft gewerkt met subsidie van het Horizon 2020 Research and Innovation Framework Programme in opdracht van de Europese Commissie. Robbin Blokpoel van Dynniq: "Ons doel was het verhogen van de efficiëntie en veiligheid van het verkeer door gebruik te maken van nieuwe mogelijkheden met geautomatiseerde voertuigen. Er bestaan twijfels of autonome voertuigen in de stad geen extra problemen veroorzaken, maar doordat we de communicatie tussen de voertuigen onderling en tussen de voertuigen en de wegkant uitgebreid hebben, zijn de drempels voor een veilige en efficiënte integratie van zelfrijdende auto's in het stadsverkeer weggenomen."

Symbiose van verkeersmanagement en geautomatiseerde voertuigen
Door een symbiose te creëren tussen het voertuig en de infrastructuur kan een kruising veel efficiënter worden gebruikt. Het voertuig krijgt bij het naderen van een kruising advies over snelheid en rijstrook om zonder te hoeven stoppen de kruising te passeren. Het voertuig geeft informatie terug over het opvolgen van dat advies en op basis hiervan optimaliseert de verkeersregelaar de flow op de kruising. Blokpoel: "Ons systeem is meerdere malen met succes getest in echte verkeerssituaties, onder andere in Helmond."

Een effectieve groene golf en 15% minder CO2 uitstoot
Naast tests in het echte verkeer heeft MAVEN ook simulaties gedaan om de impact op een stad als geheel te onderzoeken. Wanneer alle voertuigen autonoom zijn, werden de volgende resultaten geboekt: de gemiddelde wachtrijlengte nam 39% af dankzij het vormen van pelotons. De symbiose van de verkeersregelaar met het voertuig leidde tot 27% minder verliestijd. Wanneer het geheel in een corridor wordt ingezet kan een groene golf gecreëerd worden, die dankzij de communicatie met de voertuigen veel effectiever is dan een traditionele groene golf. Daarbij werd de gemiddelde wachtrijlengte 73% korter, was er 47% minder verliestijd en 15% minder CO2 uitstoot.

Versnelde invoer zelfrijdende auto's
"Hoe sneller zelfrijdende auto's worden ingevoerd, hoe eerder we de voordelen hiervan kunnen ervaren", aldus Blokpoel. "We hebben ook een roadmap ontwikkeld voor de introductie van geautomatiseerd verkeer. Deze ondersteunt wegbeheerders bij het begrijpen van toekomstige veranderingen in hun rol en in de taken van verkeersmanagement. Voor de industrie zijn nu de randvoorwaarden aanwezig om de software te ontwikkelen die nodig is om snel de volgende stap te zetten."


Meer informatie: https://dynniq.com/nl/maven/.


Deel dit artikel:                   





TenneT op schema met energietransitie
Nieuwsbericht
Klimaatakkoord maakt halvering CO2-uitstoot haalbaar en betaalbaar
Nieuwsbericht
Raad van State: Windpark N33 mag er komen
Nieuwsbericht
Eerste Wintrackmast in Zeeland geplaatst
Nieuwsbericht
Eerste kabel voor aansluiting windparken op zee Borssele bereikt kust
Nieuwsbericht
Windparken aangesloten met verbindingen met hoogste capaciteit ter wereld
Nieuwsbericht
Lievense Holding investeert in energietransitie met Petersburg Consultants
Nieuwsbericht
Kolencentrale Hemweg volgend jaar dicht
Nieuwsbericht
Gasinfrastructuur helpt energietransitie te versnellen
Nieuwsbericht
Vooral meer groene stroom uit zon
Nieuwsbericht
Treinen besparen 1,43 miljard kilogram CO2
Nieuwsbericht
Rijksoverheid investeert grootschalig in laadpunten elektrisch vervoer
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg naar energieneutraliteit
Nieuwsbericht
Handleiding voor energiedata-uitwisseling beschikbaar
Nieuwsbericht
Brabantse Omgevingsvisie voor besluitvorming naar Staten
Nieuwsbericht
Recordaantal certificaten voor groen gas in 2018
Nieuwsbericht
Nederlandse steden ingehaald op gebied duurzaamheid
Nieuwsbericht
Elektrische voertuigen opladen zonder stekker
Nieuwsbericht
Elektrische voertuigen opladen zonder stekker
Nieuwsbericht
TenneT beëindigt contracten met Heijmans-Europoles
Nieuwsbericht
Potentie thermische energie uit water groter dan gedacht
Nieuwsbericht
TenneT en Natuurmonumenten; duurzaam landschap onder hoogspanning
Nieuwsbericht
Europese alliantie Europese heliports voor offshore energiemarkt Noordzee
Nieuwsbericht


[Banners]