Foto: Ivo Ketelaar
Artikel | Datum: 06-11-2009


Nieuwe hoogspanningsmasten in Nederland




De nieuwe masten voor het Randstad 380 tracé, rank en minimalistisch vormgegeven, spreken in elk opzicht een andere vormentaal dan de oude vakwerkmasten. Met hun hedendaagse, terughoudende vorm en kleurstelling zijn ze veel minder storend en kunnen ze in het Nederlandse landschap landschap ingepast worden. Bovendien zorgen ze voor een duidelijk smallere magneetveldzone.


De vertrouwde vakwerkmasten gaan al decennia lang mee. Ze werden ontworpen op een levensduur van honderd jaar en staan bekend als oersterk, degelijk en transparant door de fijne geleding. Echter, ze hebben ook een aantal nadelen. Naast onderhoud is de breedte van de magneetveldzone een moeilijk punt. Door de grote breedte van de vakwerkstructuur hangen de geleiders ver uit elkaar. Hierdoor geldt een zonebreedte van ongeveer 300 meter langs de masten als beperkingen voor bebouwing en in de overvolle Randstad is dit een probleem.


Voor het nieuwe tracédeel, dat de 380kV-ring compleet maakt, heeft Zwarts & Jansma in samenwerking met Kema nieuwe masten ontworpen, de Wintrack, die een goede oplossing voor deze problematiek bieden. Twee ranke conussen dragen hun gebundelde circuits in een smalle zone naast elkaar. Doordat de geleiders bij elkaar gebracht zijn, reduceren de circuits elkaars magneetvelden aanzienlijk. Hierdoor blijft de breedte van de magneetveldzone beperkt tot 100 m. De magneetveldzone kan verder worden teruggebracht door geleiders hoger te hangen, de masten te verhogen of ze dichter achter elkaar te plaatsen. In bijzondere gevallen kan een compensatiegeleider toegevoegd worden.


De nieuwe masten hebben nog een ander, groot voordeel: het onderhoud. Deze blijft beperkt omdat de masten een eenvoudige, gladde structuur hebben en hierdoor minder kwetsbaar zijn. Daarbij is er, ondanks het naar verwachting geringe periodiek onderhoud, goed over de verschillende onderhoudsvormen en voorzieningen nagedacht. Bij de nieuwe masten wordt het Highstep systeem toepast. In tegenstelling tot de bekende traditionele klimijzers in de masten gebruikt men daarvoor een enkele rail die alleen beklimbaar is met specifiek materieel. Het is daardoor niet alleen mooier, maar voorkomt ook misbruik.

In samenwerking met Kema Nederland
Ontwerp: 2006 | 2012
Opdrachtgever: Tennet
Project: 0424




Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Meer informatie over het project Randstad380 vindt u in Infrasite Projecten



Deel dit artikel:                   





Brabantse Omgevingsvisie voor besluitvorming naar Staten
Nieuwsbericht
Recordaantal certificaten voor groen gas in 2018
Nieuwsbericht
Nederlandse steden ingehaald op gebied duurzaamheid
Nieuwsbericht
Elektrische voertuigen opladen zonder stekker
Nieuwsbericht
Elektrische voertuigen opladen zonder stekker
Nieuwsbericht
TenneT beëindigt contracten met Heijmans-Europoles
Nieuwsbericht
Potentie thermische energie uit water groter dan gedacht
Nieuwsbericht
TenneT en Natuurmonumenten; duurzaam landschap onder hoogspanning
Nieuwsbericht
Gasinfrastructuurbedrijven: miljarden euro's besparing mogelijk
Nieuwsbericht
Europese alliantie Europese heliports voor offshore energiemarkt Noordzee
Nieuwsbericht
Reactie UNETO-VNI op Miljoenennota: meer investeren in de energietransitie
Nieuwsbericht
TenneT: Balans op het hoogspanningsnet
Nieuwsbericht
TenneT intensiveert investeringen voor energietransitie
Nieuwsbericht
Extra laadpunten Nederland voor duurzaam vervoer
Nieuwsbericht
Flexibele zonnecellen in de vangrail N194 bij Heerhugowaard
Nieuwsbericht
TenneT eerste partner in Electrical Sustainable Power Lab (ESP Lab)
Nieuwsbericht
Start aanleg groen gas booster
Nieuwsbericht
Eerste belangrijke stap naar Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
TenneT geeft bedrijven rekentool voor grootschalige opslag elektriciteit
Nieuwsbericht
Windpark Fryslân mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
Oproep deelname normontwikkeling Klimaatadaptatie
Nieuwsbericht
Oproep netbeheerders: maak slim laden elektrische auto's de norm!
Nieuwsbericht
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht








[Banners]